loader image

ظروف سرامیکی در دکوراسیون منزل

ظروف سرامیکی صنایع دستی و هدیه سازمانی صوفی soophi

اکسسوری های سرامیکی در طرح ها و رنگ های مختلفی وجود دارند که حس و حال خاصی را به دکوراسیون منازل اضافه می کنند. ظروف سرامیکی از شیوه های مدرن و امروزی در دکوراسیون منازل است که بسیار مورد استقبال کاربران خاص قرارگرفته است.

با توجه به رشد شکل های هندسی رنگارنگ در دکوراسیون داخلی، طرح ها و دکوری های ساده و بدور از اغراق روز به روز محبوب تر می شوند.

ظروف سرامیکی مدرن نیز همین رویه را در پیش گرفته اند طوریکه شکل ظاهری آنها پر از گوشه های تیز و زوایه دار است.

در طراحی دکوراسیون منزل یکی از راه های عالی برای دکور کردن منزل استفاده از اشیاء و ظروف سرامیکی است که از این راه بافت،رنگ و زیبایی را به خانه خود اهدا کرده و می توانید با اشیا مختلف و در مقیاس های بزرگ و کوچک از این ایده های دکوری در قسمت های مختلف منزل خود استفاده نموده و فضای منزل را هنری تر و منحصر به فرد جلوه دهید.

.

نحوه استفاده از ظروف سفال و سرامیک در دکوراسیون داخلی

تفاوت بین ظروف سفالی و سرامیکی

خوب است که بدانید تفاوت بین ظروف سرامیکی و سفالی در نحوه ساخت آنها است.

به گفته پترسون ظروف سفالی ظروفی هستند که از خاک رس ساخته می‌شوند، در صورتی که ظروف سرامیکی با استفاده از خاک رس و لعاب ساخته می‌شوند که با گرم شدن و حرارت تغییر شکل می‌دهند.

پرسلن یک ماده سرامیکی قوی، شیشه‌ای و نیمه شفاف است که در ابتدای کار در دمای پایین قرار می‌گیرد، سپس لعاب داده می‌شود و دوباره در دمای بسیار بالا پخته می‌شود.

.

۱-استفاده از گلدان‌ها سفالی و سرامیکی در خانه

یک راه حل عالی برای اضافه کردن رنگ به دکوراسیون داخلی، استفاده از گلدان‌های سفالی و سرامیکی است.

به جای استفاده از ظروف سفالی بدون رنگ، گیاهان سبز و گل‌های رنگارنگ خود را در گلدان‌های زیبای سفالی رنگ شده و یا گلدان‌های سرامیکی لعاب‌دار قرار دهید.

گلدان‌هایی را انتخاب کنید که در زیبایی با گیاهان رقابت نکنند بلکه زیبایی آنها را نشان دهند.

همچنین گلدان‌های انتخاب شده به اندازه کافی بزرگ و عمیق باشند که اگر گیاه می‌کارید گیاهان به درستی در آن رشد کنند.

لعاب‌هایی با سایه‌های زیبا در رنگ‌آمیزی خاص و شاد به اندازه کافی زیبا هستند که بتوانند گل را زیباتر نشان دهند بدون اینکه باعث محو شدن آن بشوند؛ در صورت استفاده از این گلدان‌ها، اگر گلدانتان زیرگلدانی ندارد، حتماً ظرفی در زیر آن قرار دهید تا رطوبت باعث خرابی گلدان نشود.

.

۲-هماهنگی رنگ‌ها

داشتن یک دکوراسیون مدرن به این معنا نیست که شما نمی‌توانید از ظروف سفالی و سرامیکی استفاده کنید.

زیبایی ظروف سفالی و سرامیکی این است که در اشکال، اندازه و رنگ‌های مختلفی در بازار موجود هستند.

کنار هم قرار دادن این ظروف بر اساس رنگ یک مجموعه زیبا و هنری را ایجاد می‌کند.

اگر این ظروف را در مقابل یک پس زمینه روشن و سفید قرار دهید جلوه بیشتری دارند و کل این مجموعه را تبدیل به یک قطعه هنری می‌کند.

البته که شما مجبور نیستید یک مجموعه بزرگی از ظروف سفالی و سرامیکی داشته باشید.

تنها با چند عدد ظرف از یک تناژ رنگ و در اندازه‌های مختلف می‌توانید این مجموعه را تشکیل دهید.

شما همچنین می‌توانید با قرار دادن این ظروف بر روی میز اتاق نشیمن با رنگ‌های هماهنگ با دکوراسیون، زیبایی فضا را دو چندان بکنید.

نکته: مجموعه ظروف سفالی و سرامیکی خود را در ماه یک‌بار تمیز کنید. اگر ظروف چندان ظریف نیستند، می‌توانید دو بار در سال با استفاده از آب گرم و صابون شستشو دهید و بگذارید در هوای آزاد خشک شوند.

.

۳-چیدمان ظروف سفالی و سرامیکی

ظروف سفالی و سرامیکی را با سلیقه در کنار هم قرار دهید.

ظروف کوچک را در کنار ظروف بزرگ‌تر قرار دهید تا مجموعه زیباتری داشته باشید.

ترکیب شکل‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های متفاوت ظروف ممکن است باعث ایجاد شلوغی شود اما اگر تمام ظروف را به طور دسته‌بندی مجزا و با هدف بر روی میز و یا بر روی قفسه‌های کتاب قرار دهید، ترکیبی ایجاد می‌شود که مشخص است با فکر و به مرور زمان در کنار هم قرار گرفته‌اند نه اینکه فقط برای پر کردن قفسه‌ها خریداری شده باشند.

قرار دادن ظروف بلندتر در عقب و ظروف با حجم بیشتر در مرکز، باعث ایجاد یک نظم در چیدمان می‌شود.

ظروف سفالی و سرامیکی که در اندازه‌های متوسط هستند را هم می‌توانید به مجموعه اضافه کنید و از اشیا کوچک‌تر برای پر کردن فاصله خالی بین ظروف استفاده کنید.

.

۴-چراغ‌هایی از جنس سرامیک

چراغ‌های خاصی از جنس سرامیک این قابلیت را دارند در هر فضایی قرار بگیرند و با هر سبک و رنگ دکوراسیون هماهنگ بشوند.

با استفاده از چراغ‌هایی از جنس سرامیک فضایی پر انرژی و منحصربه‌فردی را در دکوراسیون خانه خود ایجاد کنید.

.

۵-استفاده از شمعدان‌های سرامیکی در دکوراسیون خانه

همانطور که گفتیم استفاده از ظروف سرامیکی در دکوراسیون یکی از ایده‌های مدرنی است که این روزها طراحان دکوراسیون از آن استفاده می‌کنند، البته نه فقط در قالب کوزه و ظروف سنتی.

سرامیک را می‌توانید با شمعدان‌های سرامیکی به دکوراسیون خانه‌تان وارد کنید.

شمعدان‌ها یکی از عناصر کم هزینه و زیبایی هستند که باعث ایجاد گرما و آرامش در دکوراسیون خانه شما می‌شوند.

.

۶-استفاده از ظروف سفالی و سرامیکی در دکوراسیون سبک معاصر

هیچ قانونی برای چیدمان دکوراسیون خانه وجود ندارد.

شما می‌توانید دکوراسیون خانه خود را با سلیقه و سبک دلخواه خود و مد روز بچینید و همچنان ظروف سفالی و سرامیکی را در دکوراسیون سبک معاصر نیز استفاده کنید.

.

۷-استفاده از ظروف سفالی در دکوراسیون سبک مدرن

دوستداران سبک «مدرن میانه قرن بیستم» به ظروف و وسایل چوبی ساده، مبلمان‌ بدون هیچ‌گونه تزئینات و همچنین پارچه‌های ساده‌ای که با سبک اسکاندیناوی مرتبط است، علاقه زیادی دارند.

می‌توان گفت ظروف سفالی هم بخش مهمی از این سبک دکوراسیون داخلی است.

رنگ‌های روشن، ظروفی با شکل‌های جالب و همچنین تنوع در سبک و مدل، انتخاب ظروف سفالی برای سبک مدرن را آسان و راحت کرده است.

در سبک مدرن می‌توان این ظروف سفالی ظریف با رنگ‌های شاد را در بالای قفسه‌های دیواری قرار داد.

.

۸-استفاده از ظروف سفالی در دکوراسیون سبک روستایی

یک ایده بسیار زیبا برای استفاده از ظروف سفالی، استفاده از ظروف سفالی نقاشی شده با دست است.

این ایده برای افرادی که به دکوراسیون سبک روستایی علاقه دارند، بسیار زیبا است.

برای زیباتر کردن چیدمان ظروف سفالی، استفاده از ظروف با رنگ‌های شاد در یک فضا، زیبایی آنها را دو چندان می‌کند.

اگر می‌خواهید ظروف سفالی خود را زیباتر نشان بدهند، برای دیواره پشت قفسه دکوری از رنگ تیره استفاده کنید.

خانه خود را با ظروف سفالی و سرامیکی تزیین کنید

در پایان گفتنی است اگر تصمیم دارید خانه خود را با ظروف سفالی و سرامیکی تزیین کنید بدانید که تنوع بسیار زیادی وجود دارد و انتخاب شما بی‌پایان است.

از گلدان‌های سفالی قدیمی نقاشی شده با دست گرفته تا گلدان‌های سرامیکی لعاب‌دار بارنگ‌های شاد، روشن

.

آشنایی با نحوه ساخت ظروف سرامیک

باید بدانید که ظروف سرامیک از دو قسمت بدنه و لعاب تشکیل شده است .

اشیاء سرامیک غالبا‌ً دارای لعاب می‌باشند بنابراین هر شیئی سرامیکی از دو قسمت ساخته می‌شود یکی از قسمتی که اسکلت

اصلی شیئ را تشکیل می‌دهد و در اصطلاح به آن بدنه می‌گویند و دیگری قسمتی که به اسکلت اصلی شفافیت رنگ و نقش می‌دهد و لعاب نام دارد.

.

اول بدنه :

خاک رس معمولی را همه دیده‌ایم و می‌شناسیم وقتی با آب مخلوط و گل می‌شود چسبناک می‌گردد در اصطلاح می‌گویند خاک رس پلاستیک است یا پلاستیستیه خاک رس خوب است.

پایه و اساس ساختمان بدنه روی پخت خاک می‌باشد بدیهی است برای ساختن هر نوع بدنه نوع خاک فرق می‌کند و اغلب با یک خاک تنها نمی‌توان بدنه مورد نظر را ساخت و لازم است چندین خاک یا پودر سنگهای مخصوص معدنی را با نسبتهای معین ترکیب کرد تا پس از پخت بدنه مورد نظر بدست آید.

.

مراحل ساخت ظروف سرامیک

در ساختن گلهای مختلف اغلب انواع خاک رس انواع کائولن انواع کوارتز و کوارتزیت و انواع فلدسپات و گاهی موادی از قبیل کربنات کلسیم و اکسید روی و تالک به کار می‌رود.

وقتی خاکهای مختلف ترکیب شد در آسیابی که به شکل استوانه است و در آن گلوله‌هایی از جنس چینی سخت یا سیلکس وجود دارد با آب برای مدتی می‌گردد تا کاملاً نرم شود سپس مخلوط گل و آب که بصورت دوغ آب یا به قول فرنگی‌ها slip می‌باشد در دستگاهی به نام آژیتاتور که دارای پروانه متحرکی است ریخته می‌شود و از الک ریزی می‌گذرد و آب زیاد آن به وسیله دستگاه فیلتر پرس گرفته می‌شود. قالبهای گل پس از خروج از دستگاه فیلتر پرس برای مدتی نزدیک به یک ماه در انبارهای گل انبار می‌گردد تا تخمیر لازم انجام گیرد.

.

ظروف سرامیک

این گل سپس به دست هنرمندان ارزنده و شایسته‌ای که هر یک در کار خود استاد می‌باشند روی چرخ کوزه‌گری رفته و یا با دست و به صور مختلف کوزه و گلدان و پایه آباژور و بشقاب و کاسه و مجسمه و دهها فرم دیگر درمی‌آید.

در چند سال اخیر برای تهیه گل و سایر مراحل تهیه بدنه هنرهای زیبای کشور اقدام بخرید ماشین آلات جدیدی نمود که در نوع خود برای اولین بار وارد ایران می‌شد و بتدریج سایر کارگاهها و موسسات نیز با راهنمائی هنرهای زیبا اقدام به تهیه ماشین آلاتی از آن نوع نمودند.

.

استفاده از چرخ کوزه گری برای ساخت ظروف سرامیک

چرخهای کوزه گری از صورت ابتدائی خود درآمد و بصورت بهتری ساخته شد.

هنرمندان توجه بیشتری به پیشرفت و ترقی هنر خود نمودند د آثار ارزنده و بهتری را به صاحبان ذوق عرضه داشتند.

بدنه پس از آنکه ساخته شد با دقت کافی خشک می‌گردید و سپس در کوره تا درجات حرارت مختلف برای هر نوع مختلف پخته می‌شود.

پس از آنکه بدنه پخته شد آماده است تا روی آن لعاب داده شود و یا با لعاب نقاشی گردد.

.

دوم لعاب کاری :

لعاب از ترکیب چند نوع خاک و سنگ از قبیل کائولن و کوارتز و فلاسیات و بعضی مواد شیمیایی مثل کربنات سدیم و براکس و اسید بور یک و در پاره‌ای از مواقع بعضی مواد مخصوص ساخته می‌شود.

لعاب پس از آنکه آماده و به رنگهای مختلف ساخته شد به طرق مختلف روی اشیاء ساخته شده داده می‌شود و یا بوسیله هنرمندان به وسیله نقوش طراحی شده روی آن ثابت می‌گردد اشیاء لعاب شده برای پخت مجدد در کوره قرار می‌گیرد و پس از پخت اشیاء آماده برای استفاده می‌گردد.

.

بیشتر بدانید فن و هنر سرامیک چیست؟

چند سالی است لغت سرامیک در ایران و بین طبقات مختلف مردم شایع و رایج و روز به روز استعمال آن بیشتر می‌شود و آن را بیشتر می‌شنویم .

«سرامیک» به معنای خاص که فقط به یک فن مربوط باشد در مجامع صاحب صلاحیت دنیا مورد قبول قرار نگرفته است در سال ۱۹۲۰ در کنگره‌ای که تشکیل شده بود این لغت برای تمام لوازم و موادی که از سیلیکاتها ساخته و حرارت داده می‌شد انتخاب گردید ریشه آن از یونانی و به معنای پخته شده می‌باشد

ولی ریشه قدیمی‌تر آن در زبان سانسکریت معنای چیزهای پخته شده را دارد به هر تقدیر سرامیک امروز به تمام صنایعی اطلاق می‌گردد که به نحوی از انحاء با مواد اولیه سیلیکاتی ساخته و سپس در درجات حرارت معین پخته و محکم گردیده باشد و معنی عام دارد.

چینی – شیشه – بلور – سفال – آجرهای نسوز و معمولی – کاشی – لوازم بهداشتی – وان و دستشویی – ظروف فلزی لعابی – لعاب مینا سازی و بسیاری دیگر از صنایع سیلیکات همه جزو فن سرامیک محسوب می‌گردد. بطوریکه محاسبه کرده‌اند یک سوم صنایع موجود دنیا را صنایع سرامیک تشکیل می‌دهد.

از جمله رشته های سرامیک تهیه و پرداخت اشیاء هنری از خاک و سنگ می‌باشد که از قدیم به نام کاشی و سفال سازی درکشور ما رواج کامل داشته است.

ظروف سرامیکی دست ساز، یک هنر ایرانی است. با استفاده از این ظروف سرامیکی از دکوراسیون خود لذت ببرید.

محصولات صوفی ، نشان از علاقمندی این مجموعه ، به هنر و صنایع دستی است، تا فرهنگ و تمدن ایرانی را به خارج از مرزها بکشاند.

.

پیج ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی

×