loader image

ظروف سرامیکی و نکاتی درباره استفاده و نگهداری آن

ظروف سرامیکی

ظروف سرامیکی در دنیای امروز در بین سایر ظروف طرفداران زیادی پیدا کرده اند و با ظاهر شکیل و مدرن خود به سادگی جایگزین بسیاری از ظروف غذاخوری یا دکوراتیو شده انده.
طراحی و اشکال مختلف این ظروف امروزه باعث شده تا کاربرد های فراوانی در حوزه های مختلف چون ظورف اشپزخانه و غذاخوری، ظروف دکوری، هدیه دادن و… داشته باشد.

.

ظروف سفالی ظروفی هستند که از خاک رس ساخته می‌شوند، در صورتی که ظروف سرامیکی با استفاده از خاک رس و لعاب ساخته می‌شوند که با گرم شدن و حرارت تغییر شکل می‌دهند.

.

کسب اطلاعات و آشنایی با تنوع ظروف سرامیکی منجر میشود تا شما انتخابی شیک و برازنده داشته باشید. برای دستیابی به این اطلاعات و داشتن یک خرید خوب شما میتوانید به بازار صنایع دستی صوفی سر بزنید تا با دنیایی از محصولات خاص و برتر اشنا شوید.

.

ظروف سفالی لعابدار (سرامیکی)

ظروف سفالی لعابدار یکی از انواع ظروف سرامیکی غیرفلزی هستند که پس از حرارت دیدن و پخته‌شدن در دمای 1100 درجه سانتی‌گراد لعاب داده می‌شوند و در صورت نداشتن ترک و ریختگی به لحاظ وجود ترکیب شیشه، ظروف مناسبی هستند. امروزه ظروف سرامیکی کاربرد گسترده ای در طبخ و اکسسوری منازل دارند. همچنین در گذشته و البته امروز در بسیاری از روستاها در این گونه ظروف ماست محلی تهیه می‌شود.

.

لازم است بدانید طب سنتی، پخت و نگهداری غذا در ظروف سفالی بدون لعاب را بخصوص بیش از سه دفعه به دلیل باقی ماندن چربی و رطوبت غذا در منافذ و سوراخهای ریز سفال بهداشتی نمی‌داند، اما استفاده از ظروف سرامیکی یا همان سفالی لعابدار را خالی از اشکال می‌داند.

.

گفته شده است برای تهیه لعاب آبی رنگ سفال از میزان بیشتر اکسید سرب استفاده می‌شود و بهتر است از نگهداری طولانی مدت مواد غذایی مرطوب بخصوص اسیدی در این ظروف اگر دارای ریختگی یا ترک خوردگی هستند خودداری شود.

.

کدام ویژگی های ظروف سرامیکی سبب محبوبیت این محصول شده است؟

پس از کسب اطلاعات موثر و مفید، سوالی که در این جا پیش می آید این است، چرا سرامیک؟ چه ویژگی هایی سبب می شود که شما جنس سرامیک را انتخاب کنید؟

ظروف سرامیکی با داشتن دوام و ماندگاری بالا در کنار ظاهر فوق العاده شیک آن محبوبیت زیادی در بین طرفداران محصولات مدرن و خاص پیدا کرده است. قابلیت های مهم و ویژه این محصول سبب شده که در سالهای اخیر بخش عمده ای از مسئولیت های پذیرایی های مجلل به این ظروف محول شود.

.

  • ماندن بوی غذا بر روی ظرف حتی پس از شستشو چندان خوشایند نیست. ظروف سرامیکی بر اساس قابلیت ها و مواد اولیه با کیفیت، بو، لکه غذا و محتویات را به خود نمی گیرد پس می توان آن را نقطه عطف این ظرف دانست.
  • ظروف درب دار سرامیکی با قابلیت بالایی نگهداری از غذا مناسب استفاده در تمامی نقاط یخچال و فریزر می باشد.
  • ظروف درب دار سرامیکی با قابلیت بالایی نگهداری از غذا مناسب استفاده در تمامی نقاط یخچال و فریزر می باشد.
  • کدر و مات شدن ظروف غذاخوری پس از مدتی حس خوشایندی به خانم ها نمی دهد به علاوه سبب می شود پس از شستشو همچنان کثیف به نظر برسد، در کنار کدر بودن خش دار شدن سطح ظرف یکی دیگر از دلایلی است که سرامیک را با کیفیت جلوه می دهد چرا که این محصول با داشتن لایه لعابی علاوه بر شفافی و درخشندگی، طی سال ها استفاده و شستشو تغییری در ظاهر آن ایجاد نمی شود.

.

اصول نگهداری از ظروف سرامیکی چگونه است؟

یکی از اصولی که باید در مورد ظروف سرامیکی به یاد داشته باشید این است که هرگز آنها را قبل از شروع پخت روی گاز قرار ندهید، چرا که با این کار لایه سرامیک آسیب می بیند و ترک های ریزی می خورد، از طرفی این  ترک ها بسیار ریز هستند و باعث می شوند این ظرف ها در طول زمان کارایی خود را از دست بدهند. به همین دلیل شما برای استفاده از این ظرف ها باید این نکته را در نظر داشته باشید که ابتدا مواد غذایی مورد نظر خود را درون ظرف بریزید و بعد آنرا روی حرارت بگذارید.

.

چگونه از خراش برداشتن کف ظروف سرامیکی جلوگیری کنیم؟

هنگام استفاده از ظروف سرامیکی به یاد داشته باشید که کف این  ظرف ها بسیار حساس است و به همین دلیل شما نمی توانید از اسکاج های سیم دار و یا قاشق های فلزی برای طبخ غذا و شستشو در این ظروف استفاده کنید.

.

یکی از اصول مهم نگهداری از سرویس قابلمه سرامیکی که باید رعایت کنید این است که هیچ زمانی این  ظروف را درون هم قرار ندهید، قرار دادن ظروف سرامیکی درون هم باعث خراش دار شدن آنها می شود.

.

چند نکته مهم در استفاده از ظروف لعابی، سرامیکی و سنگی

در بازار ظروف مختلف فلزی و غیرفلزی با روکش‌های لعابی و سرامیکی بسیاری وجود دارند که به چشم می خورند . ظروف فلزی با روکش سرامیکی، نسل جدیدی از ظروف پخت و پز هستند که خصوصیاتی همچون ظروف تفلون دارند و تا زمانی که سرامیک سطح آنها سالم و آسیب ندیده باشد برای سلامتی ضرری نخواهد داشت ، اما اگر لعاب سرامیکی این نوع ظروف در شرایط استاندارد تهیه نشده یا بر اثر خراشیدگی صدمه‌دیده باشد ممکن است سلامت انسان را تهدید کند.

.

لازم است بدانید روکش‌های لعابی نیز بخصوص انواع غیراستاندارد آن از ترکیبات سمی از جمله سرب، کادمیوم، آرسنیک و پیگمنت‌های رنگی شیمیایی تشکیل شده‌اند که اگر این روکش از ظرف جدا و وارد مواد غذایی و سپس به بدن راه یابد می‌تواند باعث کندذهنی، افسردگی و بعضی مسمومیت‌های درازمدت شود.

.

در نتیجه از طبخ و حتی نگهداری غذا در ظروف فلزی لعابدار ترک خورده اجتناب کنید و بدانید نباید مواد غذایی حاوی سرکه، آبلیمو، گوجه فرنگی و سایر ترشیجات را در این گونه ظروف نگه دارید. در زمان خرید این ظروف به رنگ و جلای لعاب به کار رفته دقت کنید که یکنواخت و هماهنگ باشد.

ترک خوردگی‌های ریز، پوسته‌شدگی، موج داشتن لعاب و لعاب نگرفتگی را مورد توجه قرار دهید.

.

پیج ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی

×