loader image

خرید صنایع دستی ایران و اصول حائز اهمیت در انتخاب آن

خرید صنایع دستی ایرانی

در این مقاله با بازار صنایع دستی صوفی همراه باشید زیرا قصد داریم تا شما را با نکات مهم و اصولی برخی از صنایع دستی و همچنین خرید صنایع دستی اصیل و مرغوب ایرانی آشنا کنیم.

.

صنایع دستی همیشه بخش موثری از این هنر دست ایرانی بوده و همواره مخاطبان خاص خودش را داشته است و به نوعی میراثی غنی برای ایران به شمار میرود. و همچون سایر ویژگی های گردشگری و فرهنگی یک منطقه بخش جدا ناپذیری از فرهنگ و تمدن آن منطقه محسوب می شود.
خرید صنایع دستی ایران، میتواند کمک شایان و قابل توجه ای به حفظ این میراث ارزشمند و حتی هویت این مرز و بوم کند.

.

صنایع دستی از دیرباز تا به امروز:

صنایع دستی به مجموعه ای از محصولاتی گفته می­‌شود که  کاملا به وسیله دست و گاها به کمک ابزار آلاتی بسیار ساده و ابتدایی ساخته می­‌شوند.از اهمیت صنایع دستی ایران همین نکته بس که از میان 600 نوع صنایع دستی ثبت شده در یونسکو،قریب به450 نمونه از آن­ها سهم این مرز و بوم بی نظیر است.

.

در گذشته حرفه ها و مشاغل استاد کارهایی داشتند که در کارشان بسیار ماهر بودند، این افراد شاگردانی را پرورش می دادند و به این صورت فنون و راه و روش کارها نسل به نسل منتقل می شد.
مردم تولیداتشان را با توجه به فرهنگ و سنتشان نقش می زدند و شکل می دادند که با جاهای دیگر متفاوت بود.

امروزه به دلیل انقلاب صنعتی این صنایع دستی از رونق افتاده اند ولی این محصولات می توانند کمکی برای توسعه ی اقتصادی باشند. کشور ما جزء سه کشور ابر قدرت تولید صنایع دستی در جهان است. می توان از این محصولات به عنوان جاذبه ی گردشگری بهره برد.

از اهداف صنعت گردشگری توسعه ی جوامع محلی است و هم چنین این صنعت هم از عوامل توسعه ی اقتصادی جامعه ی شهری و روستاییست. هر منطقه جاذبه های گردشگری منحصر به فردی دارد که باعث جذب گردشگر و در نهایت توسعه ی اقتصادیست.

.

راهنمای خرید صنایع دستی مس و پرداز:

به نقاشی روی بدنه محصولات تمام مسی، مس و پرداز گفته می شود؛ این هنر را می ‌توان زیرگروهی از صنایع دستی میناکاری به شمار آورد. رنگ های به کار گرفته شده در هنر مس و پرداز عمدتا شامل فیروزه ای، سیاه، قهوه ای و آبی لاجوردی می ‌باشد، همچنین طرح های سنتی، بیشترین کاربرد را در هنر مس و پرداز دارند.

از آنجا که این هنر بر روی ظروف و اشیاء مسی پیاده می ‌شود، تشخیص  مس اصل را می توان راهی برای خرید صنایع دستی مس و پرداز اصل بر شمرد.

.

ظروف مسی اصل دارای ضخامت مناسب بوده و سطح آن کاملا صاف و عاری از هرگونه سوراخ، ترک و پوسته پوسته شدن می باشد.

اجسام مسی اصل و مرغوب دارای رنگی قرمز بوده و درخشندگی قابل ملاحظه ای دارند، اگر ظرف مورد نظر شما مات بود و ته مایه ای قهوه ‌ای رنگ داشت، یعنی این ظرف دارای مقدار زیادی فلز برنج است که نماد کیفیت پایین ظروف مسی به شمار می ‌رود.

در صورتی که به یک ظرف مسی با کیفیت ضربه بزنید، صدایی کلفت و بم و البته بسیار ضعیف به گوش خواهد رسید. با استفاده از یک آهنربای ساده نیز می توان پی به اصل یا تقلبی بودن ظروف مسی برد؛ چسبیدن آهنربا به ظرف منتخب شما، نشان ‌دهنده وجود پوششی از فلز آهن در مس و نامرغوب بودن آن می ‌باشد.

برای دریافت نتیجه بهتر، لازم است آهن ربا را در همه قسمت‌ های ظرف، امتحان کنید.

.

صاف و صیقلی بودن لبه ظروف مسی، دلیل دیگری بر مرغوب بودن آن می‌ باشد. یکی دیگر از راه های تشخیص ظروف مسی مرغوب، توجه به درون آن هاست، معمولا برای محافظت از ترکیب شدن مس با غذا، از یک لایه قلع در درون ظروف مسی کمک می گیرند.

.

درخشندگی، یکنواختی و عدم وجود هر گونه لکه سیاه یا سوراخ در درون ظروف مسی، بیانگر اصل و مرغوب بودن این  ظروف است. به طور کلی هرچه وزن ظروف مسی بیشتر باشد، اطمینان بیشتری جهت اصل بودن آن حاصل خواهد شد.

.

 یکنواختی سطح محصولات مس و پرداز، یکنواختی لعاب پلی استر در همه قسمت های شئ مورد نظر شما، در کنار نمایان نبودن آثار پرداخت نهایی محصول، از عمده راه ‌های تشخیص محصولات مس و پرداز مرغوب به شمار می روند. مجموعه نکاتی که بیان شد، به نحوی می تواند راهنمایی جهت خرید صنایع دستی مس و پرداز به شمار روند.

.

راهنمای خرید ظروف سفالی و سرامیکی:

اولین نکته حائز اهمیت در مورد این صنایع دستی، این است که تنها محصولات سفالی که کاملا توسط دست ساخته شده باشند را می‌ توان جزو صنایع دستی به حساب آورد.

سفال و سرامیک دو نمونه از بدنه ‌های ساخته شده به وسیله دست انسان بوده که نوع اول از خاک هایی نظیر خاک رس ساخته شده و نیاز به درجه حرارت کمتری جهت پخت دارد، و نوع دوم، محصولاتی هستند که به وسیله خاک های اولیه ای که میزان چسبندگی کمتری دارد ساخته شده و برای پخت، نیاز به درجه حرارت بالایی دارد.
این دو گروه خود به دو زیر گروه لعاب دار و فاقد لعاب تقسیم می ‌شود. هنگام خرید صنایع دستی سفالی و یا سرامیکی فاقد لعاب باید به مواردی نظیر برخورداری از ایستایی، سطح اتکا مناسب، تقارن و تعادل بالا توجه کافی را مبذول داشته باشید.

وجود هرگونه ناهمواری در سطح سفال و سرامیک، یکی از نشانه‌ های نامرغوب بودن این محصولات به شمار می‌ رود.

از دیگر ویژگی های سفال و سرامیک مرغوب می‌ توان به عدم وجود نقص در ظاهر این صنایع دستی اشاره نمود؛ نقص هایی نظیر ترک داشتن، لب پریدگی و… موجب پایین آمدن کیفیت صنایع دستی سفالی خواهند شد.

.

راهنمای خرید صنایع دستی خاتم کاری:

هنر تزیین نمودن اجسام چوبی به وسیله گل های ساخته شده از مواد اولیه ای نظیر استخوان، انواع چوب و فلز را خاتم کاری گویند. این هنر جزو پر طرفدار ترین صنایع دستی ایران به شمار می رود؛ همین نکته سبب شده خرید صنایع دستی خاتم، آن هم از نوع مرغوب، مورد توجه دوستداران این هنر باشکوه قرار گیرد.

جهت تشخیص مرغوبیت ظروف خاتم کاری لازم است چند نکته را مورد توجه قرار دهید.
اولین و مهم ترین نکته برای خرید صنایع دستی خاتم مرغوب، توجه به صاف بودن سطح کار، در عین عدم وجود فضای خالی در بین گل های خاتم است.
یکنواختی شکل ها و رنگ های به کار رفته در اشیا، خاتم یکی دیگر از نشانه های یک خاتم مرغوب بشمار می رود.
بتونه و ترمیم کاری خاتم کاری باید به گونه ای باشد که هیچ گونه جلوه بصری نامطبوعی در شئ خاتم کاری مورد نظر ایجاد نکرده باشد.
قرینه بودن نقوش و طرح های روی خاتم دلیل دیگری بر مرغوبیت این هنر می باشد؛ همچنین رعایت قرینگی و اصول مهندسی در ساختار جسم زیر ساز نیز تاثیر بسزایی در بالا بودن کیفیت محصولات خاتم کاری خواهد داشت.

.

راهنمای خرید صنایع دستی قلم‌ زنی:

قلمزنی را می‌توان از جمله پر رونق ترین و پرطرفدارترین صنایع دستی عنوان کرد؛ هنرمند قلم زن، با استفاده از ابزار آلاتی مانند قلم و چکش، اقدام به طرح زدن روی فلزاتی نظیر مس، برنج و نقره کرده و  سپس به برجسته سازی یا به عبارتی سه بعدی سازی این نقوش می پردازد.

.

اولین نکته ای که هنگام خرید صنایع دستی قلمزنی می بایست مورد توجه قرار گیرد، توجه به نقوش و طرح های موجود بر این محصولات می باشد؛ نقش های به کار رفته در آثار قلمزنی باید با دقت و ظرافت هرچه تمام‌ تر اجرا شده باشند؛ جلوه بصری بی ‌کیفیت این محصولات، که اکثرا ناشی از وضوح ناهماهنگی در طرح‌ های اجرا شده می باشد، خبر از نامرغوب بودن صنایع قلمزنی می دهد.
هرچه نقوش و طرح‌ های روی این محصولات خلاقانه تر و جدیدتر بوده و با جزییات بیشتری اجرا شده باشد، مرغوبیت و حتی ارزش مادی کالا به مراتب بیشتر خواهد شد.

یکی از مراحل ساخت محصولات قلمزنی، واکس یا دوده اندود کردن اجسام بعد از حک کردن نقوش، جهت نمایان شدن جلوه نقوش و طرح ها به صورت کامل می باشد؛ میزان این واکس یا دوده به کار برده شده در این آثار،تاثیر بسزایی در کیفیت و مرغوبیت محصولات قلمزنی بر جای می گذارد؛ در صورتی که با کشیدن دست روی محصول مورد نظر، سیاهی به دست شما رسید، بهتر است از خرید آن صرف نظر کرده و گزینه بهتری را انتخاب کنید.

.

راهنمای خرید صنایع دستی فیروزه کوبی:

فیروزه کوبی یکی از هنرهای برخاسته از خطه هنر خیز اصفهان بوده که با توجه به سابقه نه چندان طولانی آن، توانسته نظرهای بسیاری را به سمت خود جلب نماید.
در این هنر، سنگ ‌های فیروزه نیشابوری، با کمک خلاقیت و ذوق هنری هنرمند فیروزه کوب، به وسیله چسب‌ های مخصوص بر روی ظروف و اشیای مسی چسبانده شده و نهایتا، پس از پرداخت نهایی، توسط یک لایه پلی استر محافظ پوشانده می ‌شود.

قیمت محصولات فیروزه کوب، به دلیل استفاده از سنگ فیروزه در آن ها نسبتا بالا می باشد؛ همین نکته سبب شده تا خرید صنایع دستی فیروزه کوب اصل، یکی از چالش های علاقه مندان و به خصوص خریداران این هنر زیبا و چشم ‌نواز محسوب شود.

.

توجه به سنگ فیروزه به کار رفته در ساخت محصولات فیروزه کوب، یکی از موثرترین راه های تشخیص اصل بودن این محصولات به شمار می‌ رود؛ هرچه نوسان رنگی سنگ ‌های فیروزه به کار رفته در اشیاء فیروزه کوب، بین طیف سبز و آبی،بیشتر باشد، نشان دهنده مرغوبیت بیشتر محصولات فیروزه کوب است

سنگ های تقلبی و بی کیفیت فیروزه، همگی دارای رنگی یکسان و یکنواخت هستند؛ همچنین رنگ سنگ ‌های فیروزه اصل نیشابور، بر خلاف نمونه های کرمان، ثابت بوده و به مرور دچار تغییر نخواهد شد.

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت جهت خرید صنایع دستی فیروزه کوب مرغوب، توجه به اندازه و نحوه چیدمان سنگ های فیروزه در کنار یکدیگر است؛ هرچه سنگ ها در اندازه هایی یکسان تر انتخاب و با ظرافت در فواصل نزدیک به هم چیده شده باشند، مرغوبیت و ارزش هنری کار، به مراتب بیشتر خواهد شد.

صاف و صیقلی بودن سطح اشیاء فیروزه کوب، و عدم وجود هرگونه ناصافی و برآمدگی بر روی سطح‌ های فیروزه کاری شده، از دیگر دلایل مرغوب بودن محصولات فیروزه کوب به شمار می رود.

.

در این مقاله سعی شد تا نکاتی دررابطه با انتخاب و تشخیص صنایع دستی مرغوب ایرانی به شما عزیزان ارائه شود. اما یکی از ساده ترین راه هایی که میتوان در هنگام خرید صنایع دستی ایران به آن توجه کرد و با اطمینان خاطر خرید نمود؛ خرید از فروشگاه های معتبر صنایع دستی میباشد.

.

ما در بازار صنایع دستی صوفی در تلاشیم تا بهترین ها را به شما عرضه کنیم تا ضمن خرید کالای مرغوب، حس خوبی از خرید را با ما تجربه کنید.

شما میتوانید برای خرید صنایع دستی ایران سری به وبسایت بازار صنایع دستی صوفی بزنید و محصولات ما را در آن مشاهده نمایید.

همچنین میتوانید برای مشاهده محصولات بیشتر از صفحه اینستاگرام صوفی نیز دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی

×