loader image

انواع سبک های دکوراسیون داخلی

دکوراسیون صنایع دستی و هدایای تبلیغاتی صوفی soophi

امروزه نحوه ی چیدمان یا اصطلاحا دیزاین و دکوراسیون داخلی منازل بسیار مورد اهمیت قرار گرفته است و افراد به دنبال طرحی های به روز، شیک تر و مدرن تر هستند. همچنین طراحان هم به دنبال تنوع بخشیدن و به روز کردن طرح ها و ایده های خود هستند تا نیاز مخاطبان خود را رفع کنند.

پیش از اینکه عموم مردم با تاثیرات شگفت‌انگیز یک دکوراسیون داخلی منزل اصولی و تخصصی آشنا شوند، تصور می‌کردند که چیدمان یک خانه و دکور کردن آن از یک الگو و چهارچوب خاص و معین که براساس یک قاعده اصولی تنظیم شده است، پیروی نمی‌کند و این سلیقه افراد است که حال و هوا و اتمسفر یک خانه را از خانه‌ای دیگر متمایز می‌کند.

البته که سلیقه شخصی افراد نقش چشمگیر و قابل توجهی در سبک چیدمان یک خانه دارد. اما این سلیقه اگر به صورت اصولی و با قاعده اجرا شود به درستی بیانگر خانه دلخواه شما خواهد بود.

.

اشتباه رایج در خصوص دکوراسیون داخلی منزل!

یکی از رایج‌ترین و متداول‌ترین اشتباهات میان عموم مردم در بحث دکوراسیون داخلی منزل این است که آن را با طراحی داخلی اشتباه گرفته و در موقعیت مورد نیاز، بعضا به جای یکدیگر به کار می‌برند. اما خوب است بدانید که دکوراسیون داخلی منزل و طراحی داخلی دو بحث کاملاً مجزا در دو گرایش کاملاً تفکیک شده هستند.

اگر بخواهیم تفاوت این دو را به سادگی برایتان شرح دهیم این است که دکوراسیون داخلی منزل به چیدمان یک خانه از طریق کم و زیاد کردن اشیاء در آن و تغییر جای آن‌ها اتلاق می‌شود، در حالی که منظور از طراحی داخلی در واقع طراحی شکل و ماهیت بنا است به کمک عناصری که فراتر از اشیا می‌روند و پیش از دکور کردن، یک فضای کاملاً مهندسی شده طبق استانداردهای جهانی در علم معماری را به شما تحویل می‌دهند.

این در حالی است که بحث دکوراسیون داخلی منزل شما را با انواع سبک‌های چیدمان از گذشته تا به امروز آشنا کرده و موجب آن میشود که با اطلاعات و آگاهی کافی بتوانید در میان سبک‌های مختلف چیدمان در دنیا، سبکی را که بیشتر به شما و روحیات و سلیقه شخصی‌تان نزدیک است را برگزینید و خانه‌تان را منحصر به خودتان کنید.

این مقاله نیز در رابطه با دکوراسیون داخلی منزل و انواع سبک‌های موجود در آن است. بنابراین می‌توانید با ما در این مقاله همراه باشید و سبک دلخواه و دلنشین خود را همراه ما انتخاب کنید.

.

  • انواع سبک‌های چیدمان در دکوراسیون داخلی منزل

دکوراسیون داخلی منزل تا به امروز به عنوان یک علم مستقل توانسته است با توجه به متر و ملاک‌های اصولی‌اش، سبک‌هایی را ارائه دهد که هر کدام به صورت کاملاً مستقل با الهام از رواشناسی محیطی و روح انسان‌ها، روانشناسی و علم رنگ‌ها و علم چیدمان و دانش فنگ شویی یا همان اتمسفر حاکم ناشی از نحوه چیدمان، طبقه بندی شده‌اند و داستان متفاوتی دارند.

هر کدام از این سبک‌ها حال و هوای منحصر به خودش را به خانه شما آورده و طبیعتاً هر کدام از آن‍‌ها اصول، اکسسوری‌ها و رنگ‌های خاص خودشان را با خود به همراه خواهند داشت.

در ادامه این مقاله 15 مورد از انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی منزل را به شما معرفی کرده و راجع به جزئیات آنها با شما صحبت خواهیم داشت.

.

  1. سبک معاصر یا امروزی

آنچه مهم است در رابطه با سبک معاصر یا امروزی بدانید این است که ماهیت اکسسوری‌ها در آن سبک حرف اول را می‌زنند. معمولاً سبک معاصر از قاعده خاصی پیروی نمی‌کند یا بهتر است بگوییم انعطاف‌پذیری آن بیشتر از سبک‌های دیگر است.

در سبک دکوراسیون داخلی منزل به شیوه معاصر یا امروزی بیشتر از رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود. یعنی شما می‌توانید همزمان از چندین رنگ با شرط خنثی بودن در خانه‌تان استفاده کنید. اکسسوری‌ها در این سبک بیشتر از جنس فلز و استیل و کروم هستند و حس آرامش و صمیمیت را در محیط ایجاد می‌کنند.

.

  2. سبک مدرن

سبک مدرن سبکی پر طرفدار در دکوراسیون داخلی منزل است که آن را معمولاً با سبک معاصر به اشتباه می‌گیرند. اما آنچه باید بدانید این است که این سبک قاعده‌های بیشتری نسبت به سبک معاصر دارد و تنها شاید در استفاده از رنگ‌ها به هم نزدیک باشند.

در سبک مدرن رنگ‌های خنثی، اکسسوری‌های ساده و فاقد پیچیدگی حرف اول را می‌زنند. جزئیات در این سبک کم بوده و معمولاً تم رنگی مونوکروم یا تک رنگ را دنبال می‌کنند. مورد علاقه‌ترین اکسسوری در این سبک تابلوهای مدرن سبک آبستره هستند.

.

  1. سبک کلاسیک

سبک کلاسیک یکی از پر کاربردترین و رایج‌ترین سبک‌ها در میان انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی منزل است. اما باید دقت داشته باشید که این سبک بیشتر مناسب برای خانه‌هایی با متراژ بالاست. زیرا مبلمان‌ها در این سبک بزرگ بوده بنابراین نیاز به فضای بیشتری دارند.

اکسسوری‌های مورد استفاده در آن شامل گلدان‌های بزرگ، ساعت‌های بزرگ و وسایل دکوری آنتیک هستند. و رنگ‌های کرم، بژ، طلایی و اکسسوری‌های چوبی و سنگی در آن زیاد به چشم می‌خورد.

.

  1. سبک مدرن کلاسیک

همانطوری که از نامش پیداست این سبک در دکوراسیون داخلی منزل حاصل تلفیق دو سبک مدرن و کلاسیک است و حالتی بین این دو را دارد. مبلمان مورد استفاده در این سبک کاملاً مدرن نیست، اما تقریباً به روز هستند.

در این سبک اگر مبلمان و اشیای بزرگ در چیدمان ساده و مدرن باشند، اکسسوری‌ها دارای جزئیات بیشتری انتخاب شده و به سمت کلاسیک بودن می‌روند و بلاعکس. رنگ‌های مشکی، سفید، طوسی، کرم و بژ در این سبک بیشتر به چشم می‌خورد.

.

  1. سبک روستیک

مهم‌ترین مولفه‌ها و معرف‌های سبک روستیک در دکوراسیون داخلی منزل استفاده از متریال چوب و سنگ است. به عنوان مثال دیوارها، سقف، کف، مبلمان یا اکسسوری‌های اصلی می‌توانند از جنس سبگ یا چوب باشند.

معمولاً در ویلاها از این سبک دکوراسیون استفاده می‌شود و حال و هوای روستا و طبیعت را القاء می‌کند و فضای گرمی هم دارد. مبلمان‌ها حالت قدیمی داشته و وسایل حصیری، پشمی، چرم و طرح پوست حیوانات در این سبک کاربرد زیادی دارد.

.

  1. سبک اسکاندیناوی

سبک اسکاندیناوی یکی از دلنشین‌ترین سبک‌ها در دکوراسیون داخلی منزل است. از سبک مدرن الهام گرفته شده و سادگی و ظرافت حرف اول رو در اون می‌زند. شما هیچگونه تجملگرایی در این سبک نخواهید دید.

اصلی‌ترین مشخصه‌های این سبک فضای روشن و پر نور منازل و اکسسوری‌های ساده، یونیک و با رنگ‌های خنثی است. اما در کل این سبک نیاز به اکسسوری چندانی ندارد. استفاده از متریال چوب با رنگ بسیار روشن از بارزترین ملاک‌های سبک اسکادیناوی است.

.

  1. سبک بوهمین

سبک بوهمین در دکوراسیون داخلی منزل یکی از جالبترین و منحصر به فردترین سبک‌هاست. شما در این سبک بیش از اینکه قاعده‌ها را دنبال کنید، سلیقه و میل خودتان و افکارتان را دنبال می‌کنید. می‌توانید تمام رنگ‌ها را در کنار هم داشته باشید.

می‌توانید اشیائی با سبک‌های گوناگون را به خانه تان بیاورید و همانطور که نام این سبک می‌رساند، کولی‌وار خانه‌تان را دور از قراردادهای از پیش تعیین شده بچینید. شلوغی و رنگ جزء اولین چیزهایی است که در چیدمان به سبک بوهمین به چشم می‌خورد. زیرا شما می‌توانید آزادانه چندین سبک را باهم قاطی کرده و به خانه خود بیاورید.

.

  1. سبک صنعتی

یکی از تازه‌ها و پرطرفدارترین سبک‌های دکوراسیون داخلی منزل در دهه اخیر سبک صنعتی بوده است. در ایران بیشتر این سبک را کافه‌ها و رستوران‌های مدرن و لوکس و تازه تاسیس می‌بینید. اما کسانی هم هستند که با اشتیاق این سبک را به خانه خود آورده‌اند.

شما در سبک صنعتی با عناصری مواجه می‌شوید که ممکن است تصور کنید این خانه ناتمام است و یا در پروسه بازسازی دکوراسیون قرار دارد. به عنوان مثال دیواری که نیمی آجر و نیمی چوب است، یا ستون‌های فلزی که با متریال لوکس روکش نشده‌اند. مبلمان چرم و اکسسوری‌های فلزی پر کاربردترین عناصر این سبک‌اند.

.

  1. سبک ترنزیشنال یا انتقالی

از جمله محبوب‌ترین و پر کاربردترین سبک‌ها در دکوراسیون داخلی منزل می‌توان از سبک ترنزیشنال یا سبک انتقالی یاد کرد. این سبک حالت تعدیل شده دو سبک مدرن و سنتی است. یعنی در این سبک می‌توانید شاهد این باشید که مبلمان‌هایی با فاکتورهای یک دکور سنتی در کنار اکسسوری‌هایی از جنس فلز و شیشه، که مشخصاً از سبک مدرن آمده‌اند در کنار یکدیگر قرار گرفته شده‌اند.

در این سبک از دکوراسیون معمولاً رنگ‌های خنثی در اشیای اصلی و رنگ‌های براق مانند طلایی یا رز گلد در اکسسوری‌ها به چشم می‌خورد. یا عناصری مانند شیشه و استیل با طرحی مدرن، در کنار پارچه‌هایی از جنس مخمل چیده شده‌اند. چیدمان در این سبک حسی خودمانی و ساده ولی در عین حال شیک القاء می‌کند.

.

  1. سبک شبی شیک (کهنه-شیک)

سبک شبی شیک را در میان انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی منزل سبکی محبوب و مورد علاقه خانوم‌ها می‌دانند. ظرافت و آرامش از مشخصه‌های اصلی استفاده از این سبک در دکوراسیون داخلی منزل است.

رنگ‌های آرام و خنثی در مبلمان و اکسسوری‌ها، پارچه‌های لطیف و گلدار، استفاده از گل به عنوان اکسسوری، مبلمان و اشیای قدیمی، تم رنگی سفید و صورتی و آبی کمرنگ و چیزهایی از این دست از بارزترین مشخصه‌های این سبک‌اند. خانه‌ای با چیدمانی به سبک شبی شیک شما را یاد خانه‌های قدیمی و هنری فرانسوی می‌اندازد.

.

  1. سبک دکوراسیون داخلی مینیمالیست

این سبک در استرالیا بسیار محبوب است. این سبک زیر مجموعه‌ای از طراحی مدرن است ولی نمونه ساده‌تری از این طراحی است. پالت‌های رنگی که در این سبک به کار می‌رود، نرم و خنثی هستند.

هیچ زرق و برقی در لوازم جانبی و دکوراسیون به چشم نمی‌خورد، اثاثیه ساده هستند و به طور کلی مینیمالیسم به صورت خطوط فوق تمیز تعریف می‌شود و در عین زیبایی ساده است.

.

  1. دکوراسیون منزل به سبک فرانسوی

رنگ‌های خاکی و گرم در دکوراسیون و مبلمان چوبی نشان دهنده سبک چیدمان منزل فرانسوی هستند. رنگ‌هایی گرم مانند طلایی، قرمز، زرد و مصالحی مانند آجر و سنگ باعث می‌شوند تا گرمایی فوق‌العاده به درون منزل وارد شود.

برای اتاق خواب نیز روتختی‌های سنگین و خاص نیز نشانگر سبک فرانسوی است و می‌توان در دکوراسیون داخلی از ظروف چینی زیبا بهره برد.

.

  1. سبک روستایی در دکوراسیون منزل

افراد دوستدار طبیعت این سبک را بیشتر می‌پسندند، زیرا الهام گرفته از اجزای طبیعت مانند عناصر خام مانند سنگ و چوب است. فضایی نیمه باز و سقف‌هایی چوبی و کف مرمت شده با چوب به زیبایی در دل این دکوراسیون جای می‌گیرد.

این دکوراسیون برای ویلای جنگلی بهترین گزینه است و خصوصیات این ویلا را تکمیل می‌کند. معمولاً این سبک در دکوراسیون داخلی ویلا و منازل درون شهری با دیگر انواع طراحی داخلی در هم آمیخته می‌شود.

.

  1. دکوراسیون هالیوودی و طراحی داخلی منزل

اگر خواهان دکوراسیون داخلی شیک و لوکس هستید، دکوراسیون هالیوود و سلطنتی بهترین گزینه برای شماست. طراحی دراماتیک و عالی با ویژگی‌های دیکتوریایی مانند مبلمان‌های مخمل، پالت‌های رنگی با رنگ‌های گرم مانند بنفش، فیروزه‌ای و قرمز، استفاده از عتیقه جات در جای جای منزل و غیره یک سبک کامل و زیبا را به نمایش می‌گذارد.

.

  1. ویلای ساحلی با دکوراسیون داخلی ساحلی

سبک هامپتون یا ساحلی باب طبع دریا دوستان است. به خصوص برای ویلاهای شمال کشور بهترین دکوراسیون است که زیبایی ویلا را چندین برابر می‌کند و همسانی خوبی را بین طبیعت و خانه به وجود می‌آورد.

مبلمان سفید یا کرم رنگ در کنار رنگ‌های سرد پالت، ویژگی‌هایی هستند که در این سبک دکوراسیون داخلی به چشم می خورد.

بالش‌هایی با طرح‌های راه راه، کاناپه‌های مخملی و کرم و به طور کلی استفاده از رنگ‌های سرد و آرام نشان دهنده آرامش ساحل است که هر کسی از آن لذت می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی

×