loader image

مس و خواص شگفت انگیز آن برای سلامت بدن

مس و خواص آن

مس یکی از مواد اولیه بسیاری از آنزیم‌های حیاتی بدن است .

سلول‌های خون برای رشد و ادامه حیات نیازمند مس هستند.

مس موجود در مغز و کبد جنین و نوزاد بیشتر از افراد بالغ است.

این عنصر به عملکرد مغز و اعصاب کمک می کند.

مس یک آنتی‌اکسیدان است و رادیکال‌های آزاد را نابود می‌کند و با آسیب هایی مانند پیری زودرس، سرطان، تخریب سلول‌های بدن و غیره مقابله می کند.

.

علائم کمبود مس:

  • پیری زودرس
  • ضعف و خستگی زیاد
  • بیماری های مکرر
  • مشکلات حافظه و یادگیری
  • حساسیت به سرما
  • مشکلات راه رفتن
  • از دست دادن بینایی
  • سفید شدن مو

.

خواص و فواید مس :

مس نقش های مهم زیادی را در تثبیت سلامت بدن بازی می کند و فواید آن شامل مواردی است که در بخش سلامت نمناک گفته شده است و شامل موارد زیر است  :

.

درمان آرتروز:

فواید سلامتی مس با فعالیت های ضد التهابی آن مربوط است که به کاهش علائم آرتروز کمک می کند. بازار مصرف با دستبندها و دیگر وسایل مسی پر شده است که این حالت ها را درمان می کند. مس همچنین به عنوان یک درمان خانگی برای آرتروز به کار می رود.

.

 محرک مغز:

این عنصر به صورت گسترده ای به عنوان محرک مغز شناخته شده است که به همین خاطر غذاهایی که سرشار از این عنصر هستند را اغلب در گروه غذاهای مغز به شمار می آورند. گرچه محتوای مس در رژیم غذایی باید نسبت کافی داشته باشد، چرا که مثلا زیاد آن برای مغز خوب نیست. مس یک عملکرد کنترلی در در مغز دارد، بنابراین مقدار مکمل های آن باید در تعادل باشد.

.

 حفاظت از پوست:

مس یک ماده مغذی مهمی است که نقش فوق العاده ای در سنتز هموگلوبین، میلین، ملانین و کلاژن بازی می کند. مس به حافظت از غلاف میلین که رشته های عصبی را پوشانده، کمک می کند و نقش فعالی در تولید الاستین؛ ماده ای که بافت ها را به هم پیوند می دهد و پوست را منعطف می سازد، شرکت دارد. همچنین مس از پیر تر به نظر رسیدن پوست، به وسیله منعطف ساختن آن و کمتر خم شدگی و چروک شدن آن؛ جلوگیری می کند.

.

 جذب آهن و قند:

مس به جذب آهن از دستگاه گوارشی کمک می کند و آن را به صورت ذخیره در کبد آزاد می کند. مس همچنین به کاربرد شکر در بدن کمک می کند. با کمک به جذب آهن از غذا و دیگر منابع مکملی، مس تعداد سالم گلبول های قرمز و مقدار اکسیژن رسانی مناسب به اندام های مختلف بدن را تضمین می کند. بدن تامین میزان مناسب آهن، افراد از کم خونی و آنچه که از آن با فقر آهن یاد می شود، رنج خواهند برد که می تواند حالت خطرناکی مانند خستگی مفرط، درد شدید ماهیچه، مشکلات گوارشی و ضعف عمومی را ایجاد کند.

.

 جلوگیری از پیری زود رس:

مس یک آنتی اکسیدان قوی است که در صورت وجود آنزیم آنتی اکسیدان سوپراکساید دیسموتاز کار می کند تا از غشای سلول در برابر رادیکال های آزاد مراقبت کند. سوپراکساید دیسموتاز یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان هایی است که در داخل بدن علیه رادیکال های آزاد مقابله می کند. رادیکال های آزاد قسمت های مختلف بدن را مورد حمله قرار می دهند اما در این مورد تاثیرشان بر روی پیری زودرس مانند چین و چروک، لکه های پوستی، چندین نوع سرطان، انحطاط و سوء عملکرد کلیه مورد مطالعه است. داشتن مس به مقدار کافی در رژیم غذایی روزانه خود می تواند به جوان تر به نظر رسیدن هر چه بیشتر شما کمک کند.

.

 بهبود سلامتی تیروئید:

مس نقش مهمی را در حضور اطمینان از عملکرد مناسب غده تیروئید ایفا می کند. اگر چه همانطور که در بخش سلامت نمناک گفته ایم مقدار زیاد مس نیز یک عامل بزرگ در سوء عملکرد تیروئید است؛ پس شما به یک مقدار بسیار متعادل از مس را در خون نیاز دارید در غیر این صورت، فعالیت های هورمونی تعادل خود را از دست خواهند داد و شما دچار علائم کم کاری یا پرکاری تیروئید خواهید شد.

.

 ارتقای استحکام گلبول قرمز خون:

مس یک ضرورت برای تولید گلبول قرمز خون، هموگلوبین و استخوان به حساب می آید. این مسئله به این خاطر است که مس تا حدودی مسئول جذب مناسب آهن از مواد غذایی است.

.

 کاهش آکنه:

بعضی از تحقیقات اولیه پیشنهاد می کنند که مصرف محصولات دارای مس و دیگر مواد ممکن است نوع شدید آکنه را کاهش دهند.

.

 سلامتی قلب:

مس برای تشکیل رگ های خونی جدید بسیار ضروری است. خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن نقش مهمی در سلامتی قلب و عروق دارد. گرچه مطالعات اخیر نیز بیماری های قلبی را با سطح بسیار بالای مس در خون مرتبط دانسته اند.

.

 کاهش کلسترول:

 به تعدیل سطح کلسترول کمک می کند و می تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد و به افزایش کلسترول خوب خون کمک نماید.

.

 سیستم ایمنی بدن:

 بخش بسیار مهمی از فرایند درمان زخم‌هاست. این ماده به عنوان یک سازنده ایمنی خوب عمل می‌کند و به عنوان درمانی برای کم خونی فعالیت خواهد کرد. همین امر باعث می‌شود بدن سریع‌تر و بهتر با بیماری‌ها مبارزه کند. 

.

 رنگ مو و چشم:

 یک ماده ضروری برای رنگدانه تیره طبیعی ( ملانین) است که به پوست، مو و چشم رنگ می‌دهد. ملانین، توسط ملانوسیت و تنها در حضور آنزیمی به نام تیروزیناز تولید می‌شود. مصرف مکمل‌های حاوی مس نیز می‌تواند به محافظت در برابر خاکستری شدن مو کمک کند بنابراین اگرچه بیشتر افراد این موضوع را نادیده می‌گیرند اما این ماده معدنی برای جوان دیده شدن شما مهم است همچنین در نگهداری رنگ چشم‌های شما نیز بسیار موثر است.

.

عملکرد مناسب غده تیروئید:

 نقش بسیار مهمی در عملکرد مناسب غده تیروئید بازی می‌کند. با اینحال، مقدار اضافی این عنصر نیز می‌تواند مانع از عملکرد صحیح این غده شود. بنابراین باید سطح متعادلی از مس در خون حفظ شود در غیر اینصورت فعالیت‌های هورمونی متعادل نخواهد بود و ممکن است باعث ایجاد نشانه‌های کم کاری یا پرکاری تیروئید در بدن شود.

.

خواص و فواید نوشیدن آب در ظروف مسی

نوشیدن آب نگهداری شده در مخزن های مسی موجب مشکلی در پوست شما نمی شود. مس اجازه نمی داد تا پوست شما ورم کند، جوش بزند یا بیماری های دیگری پوستی بگیرد.

 پوست شما را پاک و درخشان جلوه می دهد. آبی که در مخزن های مسی نگهداری می شود به عنوان آب تصفیه شده نگریسته می شود. این آب تمامی باکتری هایی که موجب اسهال، یرقان، اسهال خونی و دیگر انواع امراض می شوند را از بین می برد.

آب ظروف مسی گوارش را تقویت کرده و به گوارش هرچه بهتر کمک می کند. هنگام شب اگر شما آب را در مخزن مسی نگه داشته و صبح هنگام بنوشید، گوارش شما بهبود می یابد. جدای از این، همچنین این آب به کاهش چربی زیاد کمک می کند.

این عنصر شروع سرطان را متوقف می کند چرا که مس اجزای ضد سرطانی دارد که ما را از تومورهای بدخیم به دور نگه می دارد.

آب ظروف مسی برای پاک سازی درون بدن نیز موثر است. جدای از این، این آب کبد و کلیه را سالم نگه داشته و آب موجود در ظروف مسی بسیار برای هر گونه عفونت مفید است.

.

پیج ما را در اینستاگرام خود دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی

×