loader image

هدایای سازمانی از مهمترین ارکان شناخته شدن هر کسب و کار

هدایای سازمانی هدایای تبلیغاتی

ما در بازار صنایع دستی صوفی در تلاش هستیم تا با ارائه مجموعه ای از هدایای سازمانی خاص و کاربری و نیز بهره بردن از هنر دست ایران در این مسیر؛ شما را در راستای درخشش برند خود یاری کنیم و تجربه ای منحصر به فرد را برای شما عزیزان فراهم کنیم.

.

این چالش همواره همراه تمامی سازمان ها و ارگان‌ها چه کوچک و چه بزرگ بوده که چگونه در مسیر پیشرفت و شناخته شدن برند خود و همچنین موفقیت بیشتر شغلی‌شان تلاش کنند و استفاده از هدایای سازمانی در این راستا میتواند کارا باشد.

.

اما گاهی ممکن است چنین سوالاتی ذهن شما را هم به عنوان صاحب یک کسب و کار به خود مشغول کرده باشد که؛
آیا استفاده از کادوهای تبلیغاتی و هدایای سازمانی میتواند در ترویج موقعیت برند شما تاثیر گذار باشد یا خیر؟
و یا اینکه آیا اهمیتی در ارائه هدایای سازمانی وجود دارد؟

.

در ادامه با صوفی همراه باشید تا به برخی از سوالات شما در راستای هدایای سازمانی و تاثیرات و اهمیت های آن پاسخ دهیم.

.

هدیه سازمانی چه تعریفی دارد؟

هدیه سازمانی ، هدیه ای است که یک سازمان به مشتری  خود می دهد یا مدیران سازمان ها برای هم قطاران خود می خرند، مهم ترین هدف آن استحکام بخشیدن به رابطه تجاری فی ما بین است. البته راه های زیادی وجود دارد تا اهمیتی که برای مشتری و یا شرکای تجاری خود  قائلید را نشان دهد. اما روشی که معمولا همه از آن غافل می مانند هدیه است. هدیه ای که می دانید معنای ویژه ای برای آن ها خواهد داشت.

.

ضرورت استفاده از هدیه سازمانی

اگر شما در یک مجموعه کار می‌کنید، احتمالا تجربه دریافت هدیه به مناسبت‌های مختلف نظیر نوروز را داشته‌اید. اعیاد و مناسبت های مختلف موجب می‌شود تا مدیران انگیزه ارائه هدیه به اعضای مجموعه خود را داشته باشند.

.

این نوع هدیه دادن دو هدف اصلی دارد. اولین هدف که نسبتاً اهمیت بیشتری دارد، قدردانی از اعضا می‌باشد. پس از گذشت سالی دیگر از همکاری فردی با یک مجموعه، مدیر عامل می‌تواند به عنوان پاسداشت این همکاری مفید، هدیه‌ای زیبا برای او و سایر افراد مجموعه تهیه کند.

.

هدف دوم تاثیری است که هدیه دادن در پی خواهد داشت. همه‌ی ما از دریافت هدیه خوشحال خواهیم شد. همچنین اگر هدیه مورد استفاده ما باشد موجب به یاد ماندن هدیه دهنده خواهد بود. این حس خوب موجب افزایش اشتیاق ما به محل کار و لذت بردن ما از کارها خواهد شد.

.

مدیران همواره علاقه دارند تا اعضای مجموعه شاد و سرحال باشند. این شادی در درجه اول یعنی فرداز محیط کار خود رضایت دارد. در درجه دوم این شادی باعث از بین رفتن بی حوصلگی و افزایش بهره‌وری می‌شود.

.

چه لزومی دارد سازمان ها؛ از هدایای سازمانی استفاده کنند؟

کسب وکاری موفق است که بتواند درست و اصولی تصمیم بگیرد و در مواقع مهم واکنش مناسبی ارائه بدهد،در این بین استفاده از ابزار و تکنیک های خلاقانه و متفاوت می تواند این نقش را ایفا کند. هدایای سازمانی و دادن هدیه سازمانی یکی از این موارد است.

.

این هدایای سازمانی یکی از اجزاء مهم در کسب و کار بوده و هرساله همه سازمان‌ها جزئی از بودجه خود را به آن اختصاص می‌دهند هدیه دادن یک روش آسان برای ارتباط اجتماعی است و در طولانی مدت روابط شما را حفظ می‌کند و شما را در پستی و بلندی حفط می‌کند.

.

به چه دلایلی سازمان ها به هدیه سازمانی رو می آورند؟

دلایل ارائه کادوهای سازمانی می تواند کاملا متفاوت باشد، مثلا قدردانی از یکی از مشتریان وفادار و همیشگی و یا تشکر از کارمندی که بیشتر از زمان و فرا تر از حدود وظایف خود برای شما وقت گذاشته است. یا هدیه ای به پاس جبران حمایت های یک سازمان بزرگ از سازمان کوچکتر و….

.

اما دلیلی که تقریبا می توان گفت بیشتر شرکت ها به همان منظور به هدیه دادن روی می آورند، تقویت رابطه تجاری پیش امده است. دلایل زیر از مهم ترین و کلیدی ترین دلایل استفاده از هدایای سازمانی است.

  • هدیه دادن پلی است برای ایجاد رابطه نزدیک تر
  • هدیه دادن شما را نسبت به رقبایتان متمایز می کند
  • شخصی سازی کردن هدایا برند شما را تقویت می کند
  • در تماس بودن مشتری، رابطه کاری تان را زنده نگه می دارد.

.

هدایای تبلیغاتی و هدایای سازمانی

هدایای تبلیغاتی و هدایای سازمانی یکی از موثرترین راه هایی هستند که هر مدیر بازاریابی از آن جهت افزایش فروش و جلب رضایت مشتریان خود استفاده میکند. هدیه تبلیغاتی و هدیه سازمانی به مناسبت های مختلفی (یک رویداد تجاری، مناسب ملی و مذهبی خاص، نمایشگاه ها و … ) ممکن است اهدا شود.

به غیر از رویداد، فاکتورهای دیگری مثل مخاطب، بودجه سازمان، اهداف بازاریابی و … میتوانند در انتخاب مناسب ترین هدیه تبلیغاتی نقش داشته باشند.

.

ویژگی های هدیه تبلیغاتی

تعدادی فاکتور در انتخاب یک هدیه مناسب هست که اگر در نظر گرفته شود بدون شک تاثیرگذاری این هدایا افزایش چشم گیری خواهد کرد.

  • خلاقیت و نوآوری : از خرید محصولات کلیشه ای دست بردارید. سعی کنید محصولی جدید و خلاقانه انتخاب کنید.
  • کاربردی : بهتر است محصولی را به عنوان هدیه تبلیغاتی انتخاب کنید که برای مشتری مفید باشد.
  • با کیفیت : هدایای تبلیغاتی تاثیرات ماندگاری در ذهن مشتریان ایجاد می کند. بنابراین اگر تصمیم دارید محصورات ارزان و بی کیفیت ارائه دهید، بهتر است هیچ کاری نکنید.
  • ایرانی بودن کالا : سعی کنید کالایی که به عنوان هدیه تبلیغاتی در نظر میگیرید ساخت ایران باشد. این امر نه تنها به اقتصاد و تولید ملی کمک خواهد کرد، بلکه این نگرش شما به تولید ملی و ایرانی بودن هدیه، حس فوق العاده ای در مخاطب نسبت به شما ایجاد خواهد کرد.

.

فراموش نکنید که یکی از اهداف هدایای تبلیغاتی ایجاد حس خوب و مثبت از برند در ذهن مخاطب است. پس در کنار فاکتورهایی مثل مناسب بودن هدیه با مخاطب، بودجه و اهداف شما، کاربردی بودن و ماندگاری محصول، به ایرانی بودن آن نیز توجه کنید.

.

اصل تقابل دلیل اصلی هدیه دادن!

اصل تقابل (Reciprocity)  یک هنجار اجتماعی است که شامل تبادلات مهربانانه بین افراد است. یعنی پاسخ به عمل یک فرد با یک عمل برابر. در دنیای اقتصاد رفتاری، هدیه دادن عملی برای تحکیم هنجار های اجتماعی محسوب می شود. فرض کنید در دنیای تماما اقتصادی زندگی می کردیم. در این شرایط شما به منزل دوستتان برای صرف شام دعوت شده اید و در نهایت به دلیل قضایای سود-هزینه باید پول شامتان را حساب کنید. با توجه به تدارکاتی که دوستتان برای شام دیده است.

.

تخمینی که برای تهیه هزینه پیش غذا، غذای اصلی، دسر، نوشیدنی و سایر مخلفات زده می شود حدودا 50 هزار تومان برای هر شخص خواهد بود. شما و همسرتان دو نفر هستید، پس مبلغی حدود 100 هزار تومان برای آن مهمانی پرداخت می کردید اما در عوض، شما جعبه ای شکلات یا یک دسته گل به ارزش حدودی 50 هزار تومان تهیه کرده اید. می شود این طور بیان کرد که شما هزینه ای نصف هزینه شام پرداخت کرده اید، اما قطعا باعث خوشحالی دوستتان شده اید. حس رضایتی که افراد از دریافت هدیه به دست می آورند، بسیار بیشتر از دریافت پول به عنوان هدیه می باشد.

.

پاداش نقدی یا هدیه؟

سازمان ها نیز می توانند از این اصل استفاده کنند. آیا باید به یک کار مند هدیه ای یک میلیون تومانی داد یا یک میلیون تومان پول نقد؟ اگر از کارکنان بپرسید اکثریت آنان به احتمال زیاد پول نقد را انتخاب خواهند کرد. ولی هدیه ارزش خاص خود را دارد.

.

هدیه می تواند روابط بین کارفرما و کار مند را ارتقا دهد و با این کار فواید بلند مدتی را برای هر دو طرف به ارمغان آورد. با خود فکر کنید چه کسی سخت تر کار می کند، وفادار تر است و به راستی کارش را بیشتر دوست دارد؟ کسی که بلیت یک سفر و اقامت در یک هتل برای سه روز را دریافت کرده یا کسی که یک میلیون پول نقد دریافت کرده؟

.

اگر شرکت هایی مثل گوگل را در نظر بگیرید که انواع گوناگون مزایا مانند غذای با کیفیت و رایگان، دوره های ورزشی، کلاس های آموزش موسیقی دلخواه و… را در اختیار کارکنان خود قرار می دهد، به راحتی پاسخ سوال بالا را به دست خواهید آورد.

.

گزینههای خرید کادو

حال که کم و بیش قوانین موجود برای تهیه کادو در دنیای اقتصاد رفتاری را مطالعه کردیم، چند گزینه برای کادو خریدن پیش رو داریم: اول از همه ارزش واقعی و اقتصادی پول نقد را فراموش نکنید، شاید سریع ترین و راحت ترین گزینه انتخابی برایتان پول نقد باشد. پول نقد به طرف هدیه گیرنده کمک می کند تا ارزش دقیق هدیه شما را بداند، حالا آیا این مسئله برایتان خوب است یا خیر، تصمیمش با خودتان است. در وهله دوم اگر زمان لازم برای تهیه هدیه را دارید و اگر با خرید هدیه مورد نظرتان، درد پرداخت را در شخص هدیه گیرنده از بین می برید، شک نکنید که مناسب ترین گزینه را پیش رو دارید.

.

نمونه‌هایی از هدایای مورد استفاده در سازمان‌ها

یکی از کاربردی‌ترین انواع هدیه سازمانی ماگ سرامیکی می‌باشد. این ماگ‌ ها امروزه با طرح‌ها و رنگ بندی متنوع در دسترس همگان قرار دارد. ماگ امروزه به وفور مورد استفاده افراد قرار می‌گیرد. مزیتی که استفاده از این ماگ‌ها دارد، قابلیت چاپ روی برخی از آن‌ها است.

.

دومین هدیه‌ای که استفاده‌های فراوان دارد، پاور بانک می‌باشد. با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از تلفن همراه به یکی از نیازهای ضروری بشر تبدیل شده است. یک از کالاهایی که امروزه مورد نیاز همه است، پاور بانک می‌باشد. با توجه به این که این محصول کاربردی است، می‌تواند هدیه مناسبی باشد.

.

سومین هدیه مورد پسند مجموعه‌های مختلف، فلش مموری است. وسیله‌ای برای نگهداری و انتقال اطلاعات. فلش مموری وسیله‌ای است کهداشتن حداقل یک عدد از آن برای هر فردی ضروری است. حال آنکه ممکن است بنا به دلایلی، به چند عدد از آن‌ نیاز پیدا کنیم.

.

مخاطبین هدایای سازمانی و سلایق متنوع

یکی از مشکلات پیش رو در تهیه هدیه سازمانی، سلایق مختلف و متنوع است. این که هدیه ما دقیقاً باب میل مخاطب باشد تقریبا غیر ممکن است. مخصوصاً زمانی که تعداد افرادی که به آن‌ها هدیه می‌دهیم زیاد باشد. از این رو مجبور خواهیم بود دسته بندی‌های مختلفی انجام دهیم. برای مثال دسته بندی بر اساس سن افراد.

.

یکی از دسته بندی‌های موثر که میتوانیم انجام دهیم تمایز بین سلایق خانم‌ها و آقایان است. برای مثال کمتر می‌بینید که آقایان به اشیا زینتی نظیر تابلو و یا گلدان علاقه داشته باشند. از این رو جنسیت از جمله دسته بندی‌های مفید برای ما خواهد بود.

.

بهتر است برای رسیدن به یک انتخاب مناسب دسته بندی‌های دیگری نیز داشته باشیم. مثلاً پس از مشخص شدن این که هدیه سازمانی خود را برای خانم‌ها تهیه می‌کنیم، رده سنی مخاطب را نیز در نظر بگیریم. سپس تخصص افرادی که قصد تهیه هدیه برای آن‌ها را داریم. برای مثال جامعه هدف ما معلمین هستند یا مهندسین و یا متخصصین فناوری اطلاعات.

.

هرچه موارد ذکر شده را با دقت بالاتری بررسی کنیم، دایره هدایایی که می‌توانیم تهیه کنیم کوچکتر شده، و انتخاب برای ما راحت‌تر خواهد بود. در نتیجه برای رسین به یک انتخاب مناسب، که تا حد زیادی برای مخاطب نیز جذابیت داشته باشد، بهتر است یک چک لیست تهیه کنیم و اطلاعات جامعه هدف را در آن جمع آوری نماییم.

.

.

حال با همه ای تعاریف اگر به فکر خرید هدایای سارمانی برای برند خود افتاده اید؛ بازار صنایع دستی صوفی، میتواند گزینه ای خوب در جهت مقایسه و انتخاب هدایای سازمانی متناسب با سلیقه شما و مخاطبانتان باشند.

.
شما میتوانید برای مشاهده همه محصولات ما، به سایت صوفی سر بزنید و یا اینکه ما را در اینستاگرام همراهی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی

×