هدایای تبلیغاتی و نحوه صحیح انتخاب آن

صنایع دستی و هدیه سازمانی صوفی

هدایای تبلیغاتی یا سازمانی جزو یکی از قدیمی‌ترین روش‌های بازاریابی، تبلیغات و برندینگ محسوب می‌شوند و بر خلاف نظر عموم در واقع یک ابزاری است برای درآمدی بیشتر که از طریق آن میتوانید با ارتباط گرفتن مجدد با مشتری و دادن انگیزه بیشتر برای کارمندانتان کسب و کارتان را توسعه دهید.

نکته مهم اینجاست که یک هدیه خاص صرفا به دلیل هزینه ای که بابت آن پرداخت شده ارزیابی نمیشود.

هدایای تبلیغاتی باید بتوانند دورنمای کسب و کار را در ذهن مشتریان، سهام‌داران و حتی کارکنان شرکت بهبود ببخشند و در نهایت منجر به افزایش فروش و سود شما شوند.این روش تا به امروز توانسته است که در بین یک از بهترین روش‌های یادآوری نام برند در ذهن مشتری باشد.

.

عموماً افراد در برابر پذیرش هر گونه کالای رایگان از خود مقاومتی نشان نمی‌دهند و به راحتی آن را از شما می‌پذیرند.

اما با این وجود، هدیه تبلیغاتی یکی از برترین روش‌های جذب مشتری محسوب می‌شود. چراکه با این کار محصول یا خدمات شما به خوبی تبلیغ شده و در ذهن مشتری میماند.

با این وجود نباید به مهارت‌های بازاریابی و استراتژی‌های اتخاذ شده توسط شما، به منظور انتخاب هدیه تبلیغاتی بی‌توجه بود. این مهارت‌ها در میزان بازدهی هدایای اهدایی بسیار مؤثر خواهند بود.

.

در این مقاله قصد داریم تا با نحوه صحیح انتخاب هدایای تبلیغاتی بیشتر آشنا شویم:

) هدفمند هدیه بدهید

  • انتظار دارید تا در مقابل هزینه‌ای که برای هدایای تبلیغاتی پرداخت می‌کنید، چه به دست بیاورید؟
  • قرار است تا هدایای تبلیغاتی را چگونه توزیع کنید؟
  • هدایای تبلیغاتی شما چه پیامی به همراه خواهند داشت؟
  • آیا این هدایا با استراتژی بازاریابی شما همسو و هم‌جهت هستند؟
  • چگونه موفقیت این کمپین را اندازه‌گیری خواهید کرد؟در صورتی که از یک طرح شفاف و صریح برای پاسخ دادن به سؤالات بالا برخوردار نیستید، لازم است بدانید که احتمال به هدر ر‌فتن بودجه بازاریابی شرکت خود را افزایش خواهید داد.

.

) چگونه هدیه تبلیغاتی را انتخاب کنید؟

یکی دیگر از مراحل سخت و تأثیر‌گذار، انتخاب نوع هدیه تبلیغاتی می‌باشد.

نوع محصول مورد نظر شما در سرنوشت کمپین بسیار تأثیر‌گذار خواهد بود.

انتخاب هدیه باید بر اساس نوع کسب و کار شما باشد.

مشتریان باید بتوانند بین هدیه و کسب و کار شما ارتباط برقرار کنند.

این ارتباط به افزایش زمان ماندگاری هدیه در ذهن مشتریان و قدرت یادآوری نام تجاری شما، کمک چشمگیری خواهد کرد.

به عنوان مثال در صورتی که شما در صنعت تولید کفش‌های ورزشی فعالیت می‌کنید، یکی از بهترین انتخاب‌های شما ظروف آب ورزشی خواهد بود.

به عنوان مثال دیگر در صورتی کسب و کار فروش قهوه دارید، در نتیجه باید به فکر توزیع ماگ‌‌های حرارتی باشید.

بسیاری از شرکت‌ها بر این عقیده‌اند که به منظور جلب نظر مشتریان باید از هدایای تبلیغاتی گران قیمت استفاده کنند.

در صورتی که شما هم با این عقیده موافق هستید سعی کنید در اسرع وقت این عقیده را فراموش کنید.

تنها نکته مهم از نگاه مشتری این است که مشتری بتواند بین هدیه و شکرت شما ارتباط برقرار کند.

البته ناگفته نماند استفاده کردن از هدایای تبلیغاتی ارزان و یا گران نیز در جلب نظر مشتریان تاثیر گذار می‌باشد.

.

3) هدایای تبلیغاتی باید ابتدا شما را خوشحال کنند

بهترین چالش برای یافتن پاسخ این سؤال که آیا هدیه تبلیغاتی شما مورد پسند مخاطبان خود واقع خواهد شد یا خیر، احساس شخص شما در حین خرید هدایای تبلیغاتی می‌باشد.

اگر فکر میکنید این هدایا بسیار ارزان و نامناسب هستند مطمئن باشید که مشتریانتان نیز همین احساس را به این هدایا خواهند داشت.

به خاطر داشته باشید که مشتریان شما، شرکت شما را با هر کالایی که نام شما بر روی قرارگرفته باشند خواهند شناخت.

در هنگام خرید هدیه تبلیغاتی تمام تلاشتان را بکنید تا کالایی را انتخاب کنید که شرکت شما را به خوبی توصیف کند.

در صورتی که کسب و کار شما از نوع کسب و کارهای خاص به حساب می‌آید، شما نیز باید از هدایای سازمانی خاص استفاده کنید.

.

4) هدیه تبلیغاتی باید قابل استفاده باشد

بر اساس تحقیقات انجام شده، یکی از بهترین متدهای ایجاد رابطه با مشتریان بالقوه و حفظ روابط با مشتریان فعلی، استفاده از هدایای تبلیغاتی می‌باشد.

در صورتی که مشتریان، هدایای دریافتی از جانب شما را با خود به همه جا ببرند، باید به این نتیجه برسید که آنها نه تنها از داشتن این هدیه خوشحالند، بلکه آنها به صورت خودجوش از طرف شما برای تبلیغ نام تجاری شرکتتان تلاش می‌کنند.

همانطور که می‌دانید هیچ‌کدام از روش‌های تبلیغاتی در اثر بخشی نمی‌توانند به اندازه تبلیغات دهان به دهان در توسعه یک کسب و کار مؤثر باشند.

هدایای تبلیغاتی هنگامی از طرف مشتریان مفید قلمداد می‌شوند که پس از دریافت آن، گیرنده تصمیم به نگهداری و استفاده از آن بگیرد.

نمایشگاه‌ها یکی از مکان‌هایی است که شرکت‌های زیادی اقدام به توزیع هدایای تبلیغاتی می‌کنند.

چه این هدیه تبلیغاتی جزو هدایای تبلیغاتی ارزان باشد چه جزو هدایای تبلیغاتی خاص و گران قیمت، سرنوشتشان یکسان خواهد بود.

در صورتی که گیرنده هدیه را مفید بداند آن را مورد استفاده قرار داده و آن را نگه می‌دارد.

.

استفاده بلند مدت:

بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده، در صورتی که هدایای تبلیغاتی از منظر گیرندگان مفید قلمداد شوند به صورت میانگین بین ۱ تا ۳ سال مورد استفاده قرار می‌گیرند که این به معنی دیده‌شدن لوگوی شرکت شما و ماندگاری بلند مدت آن در ذهن گیرنده می‌باشد.

در صورتی که محصول شما به صورت بلند مدت مورد استفاده قرار بگیرد منفعت دیگری نیز شامل حالتان خواهد شد.

استفاده مستمر از هدایای تبلیغاتی، عامل جذب توجه دیگر افراد به لوگو و نام تجاری شما می‌شود.

این مورد از نگاه دیگران به این صورت تفسیر می‌شود که فرد دارنده هدیه تبلیغاتی از استفاده محصولات نام تجاری راضی می‌باشد.

.

استفاده کوتاه مدت:

به منظور درک بهتر مفهوم استفاده کوتاه مدت از هدایای تبلیغاتی دوباره به نمایشگاه باز‌ می‌گردیم.

یک روز گرم و آفتابی را در نظر بگیرید.

بسیاری از بازدید کنندگان از نمایشگاه خسته، تشنه و گرسنه هستند.

توزیع یک نوشیدنی خنک شناخته شده ( برند ) به همراه یک اسنک می‌تواند مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار بگیرد و تصویر مثبتی از نام تجاری شما در ذهن آنها ایجاد کند.

با توجه به استراتژی اتخاذی توسط شما می‌توانید به صورت ترکیبی هم از متد کوتاه مدت و هم متد بلند مدت استفاده کنید.

.

5) بهتر است که هدایای سازمانی با برند شما تناسب داشته باشد

یکی از ویژگی‌های هدایای تبلیغاتی خوب، داشتن ارتباط با برند شما می‌باشد.

به کمک این نکته افرادی که از شما هدیه دریافت می‌کنند به آسانی متوجه نوع خدمت و محصولات ارائه شده توسط شرکت شما می‌شوند.

به عنوان مثال، خودکار جزو یک از محبوب‌ترین هدایا برای تبلیغ می‌باشد.

در صورتی که شرکت شما زیاد با نوشتن کاری نداشته باشد، خودکار نمی‌تواند بهترین گزینه به حساب بیاید.

.

6) هدایای تبلیغاتی ارزان یا گران؟

با در نظر گرفتن تمامی نکاتی که تا الان گفته شد، شما می‌توانید هم از هدایای تبلیغاتی ارزان استفاده کنید و هم گران.

در نگاه اول شاید تفاوت چندانی بین این دو قابل شناسایی نباشد.

اما در دنیای بازار و بازاریابی همواره قانون سوم نیوتن در جریان می‌باشد.

هر کنشی که از سوی شما بر بازار وارد شود، ناگزیر واکنشی از سمت بازار را در پی ‌خواهد داشت.

در این بخش قصد داریم تفاوت‌های مهم بین هدایای سازمانی ارزان و گران را به تفصیل مورد بررسی قرار دهیم.

.

پاسخ این سؤال می‌تواند سؤال دیگری باشد. اگر خوتان را به جای گیرندگان هدایای سازمانی ارزان قرار دهید چه فکری در مورد شرکت‌ خواهید کرد؟

برای پاسخ دادن به این سؤال در ابتدا باید به صورت دقیق هدایای تبلیغاتی ارزان را تعریف کنید.

پایین بودن ارزش مالی الزاماً نشان از بی‌کیفیت بودن و صرف وقت و هزینه اندک برای آماده کردن هدیه نیست.

همان طور که در بخش‌های قبلی خواندید، مهمترین نکات در مورد هدایا، ارتباط آن با شرکت و قابل استفاده بودن آن می‌باشد.

هدایای تبلیغاتی ارزان نباید در مشتریان این حس را به‌وجود بیاورد که شرکت به آنها اهمیت چندانی نداده‌است.

.

هر چقدر شرکت شما به مشتریان خود اهمیت بیشتری بدهد، مشتریان نیز به برند شما وفادارتر خواهد بود.

اما به صورت کلی بر اساس آخرین تحقیقات سال ۲۰۱۷، هدایای تبلیغاتی ارزان به علت سهولت در تهیه کردن و هزینه‌های اندک، مورد استفاده بسیاری از کسب وکار‌ها قرار می‌گیرند. به همین دلیل اثربخشی خود را از دست داده‌اند.

بر اساس این تحقیقات، هدایای تبلیغاتی ارزان تنها در صورتی موفق خواهند بود که جدید و خاص باشند.

استفاده کردن از هدایای تبلیغاتی ارزان در صورتی که به مشتریان این حس را القا نکند که شرکت برای تهیه این هدیه زمان و تلاش زیادی صرف نکرده‌است بلا مانع است.

در صورتی که مشتریان در مورد شما به این نتیجه برسند، نه تنها به رشد برند شما کمکی نخواهد کرد، بلکه در بلند مدت عامل تضعیف اعتبار برند شما خواهد شد.

.

مشتریان باید بفهمند که چقدر برای شما دارای ارزش و احترام هستند.

با افزودن خلاقیت و نوآوری به هدایای تبلیغاتی ارزان قیمت می توانید به راحتی در صدد حل مشکل بالا برآیید.

به کمک خلاقیت و نوآوری می‌توانی مشتریان خود را دچار ذوق‌زدگی کنید و مجال فکر کردن به ارزش مالی هدیه ندهید.

در هنگام خرید هدایای تبلیغاتی مسئله اصلی قیمت آنها نیست، بلکه خاص بودن هدایا برای دریافت کنندگان مهم است.

.

7) سعی کنید از هدایای سازمانی خاص استفاده کنید

همانطور که در نکته قبلی دیدید، خاص بودن هدایای تبلیغاتی به مشتریان شما نشان خواهد داد که چقدر برای شما با اهمیت هستند.

بسیاری از شرکت‌ها تمرکز زیادی بر روی طراحی هدایای تبلیغاتی خاص دارند.

هدایای تبلیغاتی خاص به طور معمول صرفاً برای افراد خاص نظیر مدیران تدارک دیده می‌شود.

این نوع هدایا معمولاً دارای قیمت بالایی هستند و برای اهدا به عموم مشتریان مناسب نخواهند بود.

درصورتی که بتوانید با هنر طراحی، هدایای تبلیغاتی ارزان قیمت را خاص جلوه دهید، می‌توانید این هدایا را به عموم مشتریان هدیه کنید و از مزایای هدایای تبلیغاتی خاص بهره‌مند شوید.

.

ما را از طریق اینستاگرام دنبال کنید.

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    منو اصلی