هدیه تبلیغاتی طبق بررسیهای به عمل آمده بیشتر مواقع ، به مشتریان عمده اهدا میشوند ، سپس نوبت به کارفرمایان میرسد و آنگاه به مشتریان موفق.
علل هدیه دادن متفاوت است و طیفی از «تشکر از مشتریان قدیم»> تا «تشکر از یک کارمند» را که تعطیلات آخر هفتهاش را به مرخصی نرفته و کارکرده در بر میگیرد.
البته یک دلیل ثابت برای هدیه دادن وجود دارد: تقویت روابط شخصی بین هدیهدهنده و هدیهگیرنده.
.
انگیزهها در هدیه دادنها متفاوت است بهخصوص از این نظر که آیا هیچ پیششرطی در هدیه دادن نهفته است یا خیر.
این امر بهخصوص باید در نظر گرفته شود که آیا هیچ نشانهای از تبلیغ در آن هست یا نه.
البته نباید گمان کرد که بحث الان در این چارچوب است که نباید هیچ نفعی از هدیه دادن حاصل شود.
برای برخی از شرکتها هدیه دادن بخشی از استراتژی بازاریابی است.
.
ما در صوفی برای هدیه تبلیغاتی یک نکته اتفاقنظر داریم :
هدیه دادن یکی از راههای مقرون بهصرفه برای ایجاد حس مشارکت و ایجاد روابط ارزشمند است.
.
به هدیه دادن بهصورت یک فرایند مختصر اما همیشگی برای مناسباتسازی نگاه کنید و رهنمودهای زیر را بهکار بندید:
اخلاق هدیه دادن
همیشه پیش از دادن هر هدیهای به این نکته توجه کنید که هدیهدهنده و هدیهگیرنده، هر دو در مورد هدیه دارای سیاست و برنامه باشند.
رفتار مناسبتر در این زمینه، اعمال سیاست در مورد سقف هدایا و یا اعمال سیاست در مورد شرایط هدیه دادن است.
همیشه از هدیهگیرنده بپرسید که آیا هیچ سیاست یا مرامنامهای در زمینه پذیرش هدیه دارد یا خیر و سپس براساس آن عمل کنید.
.
آداب هدیه دادن
آداب هدیه دادن – آداب هدیه دادن به نحوی از انحا یک نوع هنر به حساب میآید. موارد زیر را رعایت کنید.
-
تناسب هدیه:
بسیار مراقب باشید که هدیهای که میدهید متناسب با رابطه شما با هدیهگیرنده باشد.
این امر نه به حجم و ابعاد قرارداد یا معاملهای که انجام دادهاید وابسته است و نه به میزان وقتی که برای گیرنده گذاشتهاید، بلکه به میزان نزدیکی روابط، وابسته است. فواصل هدیه دادن را هم از نظ ر مناسبتها و تعطیلیها در نظر بگیرید و تکرار باید کرد که کاری نکنید که احساس رشوه گرفتن پیش بیاید.
.
-
تشخص هدیه:
اینکه یک هدیه دارای تشخص باشد، نکتهای عالی است. مهم این است که هدیه، بازتابدهندهای از شخصیت و علایق گیرنده آن باشد.
اگر این ویژگیها در هدیه لحاظ شود، گیرنده هدیه بهطور حتم احساس خوبی نسبت به دریافت آن خواهد داشت.
.
-
زمان هدیه:
علیالقاعده، بهترین زمانها برای هدیه تبلیغاتی، همان تعطیلات هستند. زمان تولد ممکن است جالب نباشد چون هدیهگیرنده متوجه میشود که شما دچار زحمت شدهاید و اطلاعاتی را در مورد او بهدست آوردهاید.
سالگرد یک کار یا سالگرد وقتی که شما با هدیهگیرنده وارد یک مرحله تجاری جدید شدهاید هم، جزو مواقع مناسب برای هدیه دادن است.
زمانی که آغازی برای یک رقابت معنادار بوده هم جزو مواقع مناسب به شمار میآید.
.
-
ارایه هدیه:
آمادهسازی هدیه تبلیغاتی هم آداب خاص خود را دارد.
به کاغذ هدیه توجه کنید و سعی کنید با دست خودتان چیزی بنویسید.
پیامی هم که مینویسید باید حس خوبی را به هدیهگیرنده انتقال دهد.
اگر بر مبنای یک مناسبت شخصی هدیه میدهید، پست کردن هدیه به آدرس منزل هدیهگیرنده هم حس خوبی دارد.
.
-
نام و لوگوی شرکت:
نام و لوگوی شرکت را بر روی هدیه داشته باشیم یا نداشته باشیم. این یک موضوع مهم است.
اگر نام و لوگوی شرکت بر رویهدیه تبلیغاتی باشد، حتماً در یادها میماند و بهخصوص اگر هدیه ما کاربردی بوده و در طول روز هم مورد استفاده قرار گیرد، طبعاً از نظر در ذهن ماندن، مؤثرتر هم خواهد بود.
اما یادتان باشد که در این نوع هدیه دادن باید مراقب تبلیغ آشکار هم بود.
پس باید کوشید موضوع را کاملاً شخصی کرده و هدیه را به نوعی طراحی کرد که انگار مخصوص هدیهگیرنده طراحی شده است.
.
-
شناخت کارمندان:
بسیاری از شرکتها نگران جنبههای تبعیضآمیزی هستند که ممکن است جزو پیامدهای هدیه دادن به یک کارمند باشد و در کل، انتخاب یک فرد خاص هم همیشه دشوار است.
به همین دلیل بودجهای در اختیار مدیران شرکتها قرار میگیرد تا در این زمینه هزینه شود.
وقتگذاری فراوان برای اجرای یک پروژه، رضایت بخشیدن به مشتری و اقدامات صرفهجویانه میتواند جزو موارد مناسب برای هدیه دادن باشد.
در این موارد هم باید به تناسب هدیه و هدیهگیرنده توجه داشت.
.
-
مشتریان:
به هدیه، هدیهگیرنده و به اخلاقیات سازمان توجه کنید.
با انتخاب مشتری، حالا باید به نوع هدیه و نحوه ارسال آن توجه داشته باشید.
بین نیروی فروش و مشتری باید رابطه باشد. اگر هدیه را افرادی از شرکت به مشتری بدهند که با او در ارتباط مستقیم بودهاند، تأثیر بهتری خواهد داشت.
برای مشتری بسیار جالب خواهد بود که ببیند از بخش خدمات مشتری یک شرکت، هدیه دریافت میکند.
.